چاپ سیلک اسکرین

یکی از روش های چاپ صنعتی تصاویر، چاپ سیلک اسکرین می باشد.امروزه صنعت چاپ جز پرکاربردترین مشاغل در دنیا به حساب می‌آید که تحول عظیمی در کسب و کار تولید کنندگان و کارخانجات ایجاد کرده است . استفاده از دستگاه های اتوماتیک و رنگ های مخصوص و مناسب تاثیر بسیار زیادی در کیفیت چاپ سیلک اسکرین دارد ، که این کار باید توسط متخصصین مربوطه انجام گردد.

چاپ صنعتی ایساتیس با بهره گیری از جدیدترین دستگاه های روز دنیا و پرسنل کارآزموده و متخصص توانسته رضایت تمام مشتریان خود را جلب کند و گام بزرگی در صنعت چاپ صنعتی بردارد.

چاپ سیلک اسکرین

مزایای چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین نیزمانند چاپ تامپو بر روی انواع قطعات صنعتی تزیینی و یا هدایای تبلیغاتی امکان چاپ دارد. چاپ روی انواع شیشه ، پلاستیک ، چرم ، کارتن ، جعبه،  بادکنک ، ورق های فلزی ، لوازم آشپزخانه ، لوازم آرایشی و بهداشتی ، ظروف یکبارمصرف ، ظروف مواد غذایی و … تنها نمونه هایی از چاپ سیلک اسکرین می باشد. که با استفاده از دستگاه های گرد زن یا مسطح زن می توان کلیه سطوح ذکر شده و دیگر سطوح را چاپ زد.

بهتر است بدانید که بر خلاف چاپ‌های دیگر که هزینه چاپ به تیراژ چاپ بستگی دارد در این چاپ تیراژ چاپ محدودیتی نداشته و هم از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و هم برای تیراژهای مختلف قابل اجرا می باشد.

چاپ صنعتی سیلک روی شیشه

تنوع رنگ و قدرت استفاده از ترکیب رنگ ها در چاپ سیلک اسکرین

برخلاف چاپ‌های دیگر که  در آن تنها یک نوع رنگ خواص قابل استفاده است ، چاپ سیلک اسکرین با توجه به نوع ماده و ترکیب رنگ آن ها ، از رنگهای متنوع می توان استفاده کرد .لازم به ذکر است که برای موادی که جنس آنها از پلاستیک pp است باید از رنگ های مخصوص pp استفاده کرد تا رنگ بعد از چاپ از روی قطعه پاک یا پخش نشود. به همین ترتیب دیگر رنگ ها مانند رنگهای pvc و رنگ uv که هر کدام از رنگ ها نسبت به جنس قطعه در چاپ سیلک اسکرین قابل استفاده هستند. همچنین تنوع و رنگ بندی موجود برای هر نوع رنگ با خواص ویژه آن ها باعث شده که به راحتی بتوانید به ترکیب رنگ مورد نظر دست پیدا کنید و از تنوع رنگی بالایی در چاپ بهره ببریم.

مرحله بعد از عمل چاپ سیلک اسکرین

بعد از اتمام عملیات چاپ سیلک اسکرین، قبل از بسته بندی، باید چاپ روی قطعات حتما خشک شود تا رنگ کاملا تثبیت و خشک شود. این کار به سه روش کلی انجام می شود :

1- یک بند کشی : در این روش قطعات را با بستن به نخ یا بند مانند لباس از مکانی آویزان می کنند و در مجاورت هوای آزاد قرار می‌دهند. این کار زمانبر معمولاً در چاپ سیلک سنتی انجام می‌گرفت.

2- استفاده از خشک کن های قفسه ای: این خشک کن ها دارای قفسه‌های متعددی می باشند که قطعات رنگ شده در آنها قرار گرفته و فضای کمتری نسبت به آویزان کردن اشغال خواهند کرد و قابل جابجایی نیز می‌باشد .

3- خشک کن های حرارتی : خشک کن های حرارتی بهترین گزینه برای خشک کردن چاپ های  صنعتی می باشد. به دلیل تیراژ بالای قطعات در چاپ صنعتی استفاده از دستگاه ها یا کوره های خشک کن حرارتی باعث می شود علاوه بر اینکه کیفیت وعمر چاپ روی قطعه بالا برود ، سرعت خشک شدن چاپ نیز افزایش می‌یابد و بلافاصله بعد از خارج شدن قطعه از کوره قابل بسته بندی میباشد. به نیروی انسانی و زمان کمتری نیز برای این کار نیاز میباشد.

چاپ سیلک اسکرین روی لوازم آرایش بهداشتی

کیفیت و شفافیت چاپ سیلک اسکرین

برخلاف چاپ‌های دیگر که در آن ها از پودر رنگ و جوهر برای انتقال بر روی سیلندر  یا زینک استفاده می‌شود تا رنگ از روی سیلندر بر روی قطعه انتقال پیدا کند . در چاپ سیلک اسکرین رنگ به صورت مستقیم بر روی قطعه چاپ می‌شود و همین امر باعث درخشندگی و شفافیت بیشتر چاپ سیلک نسبت به دیگر چاپ ها می‌شود.

مرحله بعد از عمل چاپ سیلک اسکرین

بسته به نوع قطعه که می خواهیم فرآیند چاپ سیلک بر روی آن انجام شود رنگ های مختلف و متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد که جزء ملزومات و واجبات چاپ به حساب می آیند . در زیر به معرفی برخی از مهمترین این رنگ ها می پردازد :

رنگ های PVC : این نوع رنگ ها بیشتر برای قطعات صنعتی ABS  ، نایلون ، پلی اتیلن ، جعبه ها ، کارتون ها ، جلد مدارک و… استفاده می‌شوند که حلال این مواد ریتارد است.

رنگهای PP : این رنگ ها بیشتر بر روی قطعات پلاستیکی از جنس PP و ظروف یکبار مصرف یا آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. بهترین حلال برای این رنگ‌ها ریتارد است.

رنگ های روغنی : عموما در چاپ نایلون ها ، نایلکس ها و جعبه ها استفاده می شوند اما زمان بیشتری برای خشک شدن این رنگ ها مورد نیاز است . بهترین حلال نیز برای این نوع رنگ‌ها بنزین است.

رنگهای اورینت و ‏ بیگمنت و پلاستیزول : این رنگ ها برای چاپ روی پارچه و تیشرت به صورت برجسته استفاده می شوند . حلال های روغنی بهترین نوع حلال ها برای این رنگ ها می باشد .

باید دقت شود که نوع رنگ با جنس قطعه که می‌خواهیم روی آن چاپ به بزنیم یکی باشد تاهم رنگ روی قطعه پخش نشود به هم طول عمررنگ افزایش پیدا کند.

پنج رنگ اصلی چاپ سیلک آبی ، قرمز، زرد، مشکی و سفید است که از ترکیب این رنگ ها می توانیم به تنوع رنگ بالایی دست پیدا کنیم.