چاپ تامپو

چاپ تامپو یا Pad Printing یکی از انواع چاپ روی قطعه است که به صورت غیر مستقیم و با کمک پد سیلیکونی انجام می شود. به دلیل قیمت پایین و امکانات زیاد چاپ صنعتی تامپو ، در بسیاری از موارد چاپ در صنعت به خصوص برای هدیه تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد. در این چاپ می توانیم انواع قطعات گرد ، خمیده ، گود یا خطی ، مسطح را چاپ بزنیم . که بهتر است برای تثبیت رنگ و حفظ کیفیت بالا چاپ از رنگ مناسب برای این کار استفاده کنیم . برخلاف چاپ سیلک اسکرین که رنگ به صورت مستقیم برروی قطعه انتقال پیدا می کرد در چاپ صنعتی تامپو رنگ به وسیله یک قطعه سیلیکونی به اسم پد بر روی قطعه انتقال می یابد.

چاپ صنعتی تامپو روی شیشه

روش کلی در چاپ تامپو

چاپ تامپو توسط ماشین های نیمه اتوماتیک انجام می شود که این روش نیز محدودیت تیراژ در چاپ را ندارد.دراین روش چاپ به دلیل اینکه برای انتقال رنگ از روی پد به قطعه معمولا فشار به قطعه و پد وارد می شود با ساخت یک فیکسچر برای قطعه از تکان خوردن آن در حین چاپ جلوگیری می شود تا دقت و کیفیت چاپ نیز افزایش پیدا کند .

از موارد استفاده از این چاپ می توان به چاپ ظروف یکبارمصرف ، چاپ روی خودکار، محصولات آرایشی و بهداشتی ، قطعه های صنعتی ، لوازم تحریر، لوازم ورزشی ، قطعات خودرو ، جا کلیدی و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

چاپ تامپو روی لوازم الکترونیکی

مزایای استفاده از چاپ تامپو

روش کلی چاپ تامپو به این صورت است که پد سیلیکونی روی محفظه رنگ قرار گرفته و بعد از برخورد با جوهر، تصویر مورد نظر روی آن شکل می گیرد، بعد از آن پد سیلیکونی روی قطعه مورد نظر قرار می گیرد و جوهر به سطح قطعه منتقل می شود. در این روش به دلیل استفاده از پد سیلیکونی امکان چاپ روی قطعات دارای پستی و بلندی مانند سطوح منبت کاری شده امکان پذیر است و همچنین استفاده از این نوع پد به دفع حشرات کمک می نماید. چاپ به وجود آمده با استفاده از پد سیلیکونی چاپی یکدست و دقیق است و هیچگونه کچلی روی قسمت های مختلف آن ایجاد نخواهد شد. در نظر داشته باشید که دو نوع دستگاه برای ایجاد طرح روی قطعه وجود دارد که شامل دستگاه سیستم بسته (کاپ) و دستگاه سیستم باز (تیغه) می شود.

دستگاه سیستم بسته ( کاپ )

در دستگاه سیستم بسته، رنگ درون کاپ ریخته شده و کاپ به علت وجود مگنت داخل خود روی کلیشه محکم می شود، سپس رنگ جلو و عقب رفته تا یک لایه از آن داخل گودی کلیشه بماند. در این روش به دلیل قرار گرفتن رنگ داخل کاپ از هدر رفتن آن جلوگیری می شود و می توان برای مدت بیشتری رنگ را داخل مخزن نگه داشت بدون آنکه خشک شود.

دستگاه سیستم باز ( تیغه)

دستگاه چاپ سیستم باز یا تیغه به جای مخزن دارای تیغه است و به همین علت به نسبت دستگاه سیستم بسته ارزان تر می باشد. در این نوع دستگاه به علت وجود رنگ در هوای آزاد امکان خشک شدن آن وجود دارد، بنابراین توجه نمایید که بعد از انجام عملیات چاپ باید رنگ درون مخزن خالی شود.
طراحی و ساخت کلیشه برای چاپ تامپو
برای اجرای چاپ تامپو بر روی یک قطعه ابتدا باید طرح مورد نظر طراحی شود. معمولاً برای این کار از نرم افزارهای طراحی مانند فتوشاپ و کورل استفاده می شود . سپس از طرح کشیده شده یک فیلم لیتوگرافی تهیه می شود.

روش کلیشه سازی در چاپ صنعتی تامپو به اینصورت است که طرح مورد نظر را بر روی کلیشه قرار داده و در میز مخصوص یووی نور می دهیم .سپس طرح را ظاهر و اسید می زنیم.بعد از آن طرح مورد نظر به روی کلیشه انتقال پیدا میکند .

کلیشه نقش مهمی در چاپ دارد، چرا که طرح مورد نظر روی آن ایجاد می شود و کیفیت این صفحه روی کیفیت چاپ تاثیر مستقیم می گذارد. برای ساخت کلیشه می توان از صفحات پلاستیکی، سرامیکی و ورق های فلزی استفاده نمود که ورق های فلزی از فولاد با کیفیت ساخته می شوند و معمولا ضخامتی حدود 10 میلی متر دارند. البته این ضخامت با توجه به جنس پد تا 6 میلی متر نیز کاهش می یابد. این نوع ورق ها نسبت به ورق های پلاستیکی و سرامیکی دارای کیفیت بیشتری می باشند.

چاپ صنعتی ایساتیس با بهره گیری از جدیدترین دستگاه های روز دنیا و پرسنل کارآزموده آماده ارائه انواع خدمات کلیشه سازی و خدمات چاپ برای کلیه قطعات می باشد.

چاپ صنعتی ماپو روی لوازم خانگی جاروبرقی
ساخت فیکسچر و قالب برای چاپ تامپو
به دلیل تنوع شکل و فرم قطعات در چاپ تامپو نیاز به ساخت فیکسچر الزامی می باشد، تا قطعه بر روی میز ثابت بماند و تمام چاپ ها در یک نقطه زده شود . به طور کلی قالب و یا فیکسچر برای تنظیم و یا ثابت نگه داشتن قطعه مورد نیاز می باشد.

تنوع رنگ در چاپ تامپو
رنگ های صنعتی مختلفی در چاپ تامپو قابل استفاده هستند که از انواع آن ها می توان به رنگ سایشی، حلال، مقاوم در برابر آب و هوا و … اشاره کرد. اما باید برای انتخاب رنگ مناسب به جنس کالا و قطعه نیز دقت زیادی گردد تا رنگ و قطعه با یکدیگر هماهنگ باشند و بعد از چاپ ،رنگ روی قطعه ثبات داشته باشد و از پخش شدن رنگ بر روی کار جلوگیری شود .

برای اینکه رنگ بر روی برخی از قطعات مانند شیشه و بلور ثبات بیشتری داشته باشد از محلولهای هاردینر استفاده می شود و بعد چاپ برای ثبات پیدا کردن در مقابل خشک کن های صنعتی قرار داده می شود . اگر در هنگام چاپ صنعتی تامپو قطعه به اشتباه رنگ زده شود با استفاده از محلول های PSV به راحتی و بدون آسیب رساندن به قطعه امکان پاک کردن رنگ وجود دارد.

در این چاپ ضخامت لایه رنگ ایجاد شده روی قطعه حدود 4 تا 10 میکرون است. عوامل بسیاری در ضخامت رنگ دخیل هستند که از آن ها می توان به ویسکوزیته رنگ، عمق تصویر حک شده، نوع رنگ، مواد پد و… اشاره کرد. در این چاپ برای ایجاد چاپ چند رنگ بهتر است از دستگاه کشویی (شاتل)، دو پد، دو مخزن و کلیشه مجزا استفاده نمود. در غیر اینصورت امکان مخلوط شدن رنگ های مرطوب وجود دارد.

پد دستگاه های چاپ تامپو
پد یکی از ملزومات چاپ تامپو است که وظیفه انتقال رنگ از کلیشه به قطعه را بر عهده دارد. پد ها اکثرا از جنس سیلیکون هستند که با توجه به نوع قطعه و سایز آن در شکل ها و اندازه مختلفی ساخته میشود . تقریبا 2000 نوع پد سیلیکونی برای چاپ وجود دارد که به صورت مربع، مستطیل، گرد و … ساخته می شوند و به طور کلی به سه دسته تقسیم خواهند شد :

پد های نرم : مسلما برای قطعات ضعیف و نازک مورد استفاده قرار می گیرند تا در زمان چاپ دچار خرابی نشوند.
پد های معمولی: بیشترین کاربرد این نوع پدها دارند که معمولا بر روی تمامی قطعات قابل استفاده هستند.
پد های سخت : این پدها برای قطعات سخت و خشن که امکان خرابی و پاره شدن پد در آنها وجود دارد مورد استفاده قرار می گیرند.
در انتخاب پد باید دقت نمایید که با توجه به نوع قطعه، پد سیلیکونی دارای سختی قابل قبولی باشد تا با کمک آن بتوان تمامی خطوط تیز را به طور کامل چاپ نمود. همچنین هر چه پد تیز تر باشد بهتر است چرا که در هنگام قرار دادن در رنگ، هوا بهتر از آن خارج می شود. توجه داشته باشید که پد را قبل از اولین استفاده روغن کاری نمایید تا کارایی آن افزایش یابد.

عمر پدها بسته به جنس و کیفیت سیلیکون آنها 100 هزار ضرب نیز می رسد . فقط باید کاملا دقت کنید که پدها زخمی نشوند و یا به عبارت دیگر از پاره شدن آنها توسط اجسام تیز جلوگیری شود . بهتر است برای تمیز کردن پدها به جای حلال های رنگ مثل ریتارد یا بنزین از چسب شیشه ای استفاده شود تا طول عمر بیشتری داشته باشند .

بنابراین راه های ایمنی نگهداری از پدهای عبارتند از :

  • تمیز کردن با چسب نواری به جای حلال های رنگ
  • دور نگهداشتن از اجسام تیز که باعث پارگی پد میشود
  • پاک کردن و تمیز کردن رنگ مانده بر روی پد بعد از اتمام کار
  • پدها به طور دقیق با توجه به نوع و جنس کار و قطعه انتخاب شود
  • نگهداری از پد به دور از نور خورشید